Opis
Program ten adresowany jest do starszych uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Organizatorzy chcą pokazać, że taniec to nie tylko teledyski czy przysłowiowa "gimnastyka" do muzyki. Chcą pokazać również, że choreografię można wypełnić brzmieniem muzyki czy dopełnić piękno malarstwa, że czasami tam gdzie brakuje słów na określenie stanów naszych emocji, ruch-taniec jest ich uzupełnieniem.
Głównym celem tego koncertu jest uświadomienie młodym ludziom, że taniec i choreografia, choć wydaje się być podporządkowana muzyce, jest wobec niej sztuką partnerską. Choreograf tak jak kompozytor czerpie swe natchnienie z otaczającego go świata, z malarstwa, grafiki, ulotnych przeżyć czy wzruszeń, które czasami bardzo trudno wyrazić jest słowami. Zarówno artysta malarz, kompozytor, poeta czy choreograf, każdy z nich poprzez swoją dziedzinę sztuki maluje obrazy, każdy z nich na swój sposób próbuje "dotknąć" delikatnych strun naszej wrażliwości.
W pierwszej części koncertu zawarte będą walce, polki, tanga i charlestony. Dopełnieniem całości jest duży fragment sceny wesela ze "Skrzypka na dachu" oraz fragment suity baletowej Carmen G. Bizeta. Tak duża rozpiętość dzieł muzycznych pozwoli nam zobaczyć zespół baletowy w różnorodnych technikach tańca oraz pokazać pracę kilku choreografów.
Są to przeważnie fragmenty z muzycznych spektakli teatralnych, gdzie taniec i choreografia były uzupełnieniem całości spektaklu, reżyserskiej wizji i miały za zadanie podkreślić charakter poszczególnych scen.
Drugą część wypełnią układy choreograficzne, które nie powstały jako elementy spektakli, każdy z nich stanowi odrębną, zamkniętą całość. Nazywamy je etiudami.
Każda z tych etiud oddaje charakter miejsca akcji, epoki, czy uczuć głównych bohaterów. I tak zobaczymy obraz Wiednia z czasów CK Austrii gdzie królowała muzyka Johanna Straussa. Zobaczymy i usłyszymy walc Nad pięknym modrym Dunajem, oraz Elijen a Magyar - polkę. Naszym oczom ukaże się świat arystokracji podczas balu na dworze cesarskim oraz świat mieszczański, który bawi się tańcząc polkę. Kolejnym miejscem naszej baletowej podróży jest rozpasany Paryż epoki Toulouse-Lautrec'a. Ujrzymy scenę rodem z Moulin-Rouge z królującym wtedy kankanem. Chwilę później muzyka i obraz przeniesie nas w Baśnie 1001 nocy, gdzie bohaterką będzie księżniczka Szeherezada. Na zakończenie ujrzymy obóz Cyganów, gdzie namiętność i gniew idą w parze z czułością i ciepłem.
Uwieńczeniem całości tego programu będą dwa duety i zarazem dwa różne odcienie miłości. Medytacje z opery Thais do muzyki J. Masseneta opowiedzą nam o pożegnaniu z ukochaną osobą, przepełnionym ogromną rozpaczą i samotnością. Drugi duet do muzyki J. Barrego z filmu Pożegnanie z Afryką jest pełen ciepła i spełnionej miłości, harmonii i radości życia.
Program koncertu:
Część I
Walc z Barona Cygańskiego, muz. J. Strauss
Polska z Zemsty nietoperza, muz. J. Strauss
Tango "Jealousy", muz. J. Gade
Markietanka z Barona cygańskiego, muz. J. Strauss
Trepak z Dziadka do orzechów, muz. Piotr Czajkowski
Walc Caton z opery Casanova, muz. L. Różycki
Taniec z butelkami ze Skrzypka na dachu, muz. J Bock
Shimmy, muz. E. Kalman
Suita baletowa z Carmen, muz. G. Bizet
Część II
Walc Nad pięknym modrym Dunajem, muz. J. Strauss
Polka Elijen a Magyar, muz. J. Strauss
Duet z filmu Pożegnanie z Afryką, muz. J. Barry
Życie Paryskie - uwertura, muz. J. Offenbach
Can Can, muz. J. Offenbach
Duet Szeherezada, muz. M. Rymski-Korsakow
Duet Medytacje z opery Thais, muz. J. Massenet
Taniec Cygański, muz. M. Lida
Głównym celem tego koncertu jest uświadomienie młodym ludziom, że taniec i choreografia, choć wydaje się być podporządkowana muzyce, jest wobec niej sztuką partnerską. Choreograf tak jak kompozytor czerpie swe natchnienie z otaczającego go świata, z malarstwa, grafiki, ulotnych przeżyć czy wzruszeń, które czasami bardzo trudno wyrazić jest słowami. Zarówno artysta malarz, kompozytor, poeta czy choreograf, każdy z nich poprzez swoją dziedzinę sztuki maluje obrazy, każdy z nich na swój sposób próbuje "dotknąć" delikatnych strun naszej wrażliwości.
W pierwszej części koncertu zawarte będą walce, polki, tanga i charlestony. Dopełnieniem całości jest duży fragment sceny wesela ze "Skrzypka na dachu" oraz fragment suity baletowej Carmen G. Bizeta. Tak duża rozpiętość dzieł muzycznych pozwoli nam zobaczyć zespół baletowy w różnorodnych technikach tańca oraz pokazać pracę kilku choreografów.
Są to przeważnie fragmenty z muzycznych spektakli teatralnych, gdzie taniec i choreografia były uzupełnieniem całości spektaklu, reżyserskiej wizji i miały za zadanie podkreślić charakter poszczególnych scen.
Drugą część wypełnią układy choreograficzne, które nie powstały jako elementy spektakli, każdy z nich stanowi odrębną, zamkniętą całość. Nazywamy je etiudami.
Każda z tych etiud oddaje charakter miejsca akcji, epoki, czy uczuć głównych bohaterów. I tak zobaczymy obraz Wiednia z czasów CK Austrii gdzie królowała muzyka Johanna Straussa. Zobaczymy i usłyszymy walc Nad pięknym modrym Dunajem, oraz Elijen a Magyar - polkę. Naszym oczom ukaże się świat arystokracji podczas balu na dworze cesarskim oraz świat mieszczański, który bawi się tańcząc polkę. Kolejnym miejscem naszej baletowej podróży jest rozpasany Paryż epoki Toulouse-Lautrec'a. Ujrzymy scenę rodem z Moulin-Rouge z królującym wtedy kankanem. Chwilę później muzyka i obraz przeniesie nas w Baśnie 1001 nocy, gdzie bohaterką będzie księżniczka Szeherezada. Na zakończenie ujrzymy obóz Cyganów, gdzie namiętność i gniew idą w parze z czułością i ciepłem.
Uwieńczeniem całości tego programu będą dwa duety i zarazem dwa różne odcienie miłości. Medytacje z opery Thais do muzyki J. Masseneta opowiedzą nam o pożegnaniu z ukochaną osobą, przepełnionym ogromną rozpaczą i samotnością. Drugi duet do muzyki J. Barrego z filmu Pożegnanie z Afryką jest pełen ciepła i spełnionej miłości, harmonii i radości życia.
Program koncertu:
Część I
Walc z Barona Cygańskiego, muz. J. Strauss
Polska z Zemsty nietoperza, muz. J. Strauss
Tango "Jealousy", muz. J. Gade
Markietanka z Barona cygańskiego, muz. J. Strauss
Trepak z Dziadka do orzechów, muz. Piotr Czajkowski
Walc Caton z opery Casanova, muz. L. Różycki
Taniec z butelkami ze Skrzypka na dachu, muz. J Bock
Shimmy, muz. E. Kalman
Suita baletowa z Carmen, muz. G. Bizet
Część II
Walc Nad pięknym modrym Dunajem, muz. J. Strauss
Polka Elijen a Magyar, muz. J. Strauss
Duet z filmu Pożegnanie z Afryką, muz. J. Barry
Życie Paryskie - uwertura, muz. J. Offenbach
Can Can, muz. J. Offenbach
Duet Szeherezada, muz. M. Rymski-Korsakow
Duet Medytacje z opery Thais, muz. J. Massenet
Taniec Cygański, muz. M. Lida