Opis
"Konsekwencje” to cykl obrazów rozwijany od 2017 roku, wyróżniony w ramach Nagród Roku 2017 przyznawanych przez Okręg Wrocławski ZPAP. W odpowiedzi na duże zainteresowanie zarówno ze strony publiczności jak i mediów, postanowiliśmy przypomnieć część realizacji – uzupełnioną o nowe prace artystki.
"Malarka zmaga się z sytuacją, w której rzeczywistość społeczno-polityczna przemocą wdziera się w jej prace. Czerń pojawia się jakby nieproszona. (…) Swymi pracami artystka dowodzi przy tym, że najpotężniejsze symbole to te abstrakcyjne, geometryczne. Analizuje za ich pomocą relacje skończoności i ponadczasowości, przymusu i niezgody, uległości i buntu."
(Piotr Jakub Fereński, Kon/sekwencje, „Format”, nr 78, 2018)
"Dwa symboliczne znaki, które pojawiają się w obrazach artystki, to krzyż i swastyka. Są one oczywiście znakami dwóch przeciwstawnych światopoglądów: ofiary i miłości wobec nienawiści i dominacji. W obrazach Jaklewicz ta prosta dychotomia zostaje podważona. (...) Kompozycje, gdzie motywem przewodnim jest transformacja krzyża w swastykę, można odczytywać jako refleksję czy wręcz ostrzeżenie przed narastającą falą nacjonalizmu, którego skrajną formą jest nazizm (…). Prawdziwe niebezpieczeństwo, jak sugerują obrazy Jaklewicz, polega jednak na tym, że ideologie takie wyrastają w pozornie neutralnym środowisku, rozwijają się w przestrzeni moralnej, która powinna być im wroga, ale, jak pokazały doświadczenia historii, nie potrafi ich zatrzymać, a nawet czasem im sprzyja.”
(Leszek Koczanowicz, Polityka geometrii. O wystawie „Konsekwencje” Karoliny Jaklewicz, „Odra” nr 7-8, 2018)